top of page
חיפוש

סוגי טיפול רגשי לילדים ואיך לבחור?

תמונת הסופר/ת: iragavishiragavish

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

אתם מרגישים שהילד שלכם צריך טיפול רגשי, פניתם לאינטרנט לחפש וגיליתם שאולי זה לא כל כך פשוט?? יש מטפלים וטיפולים מסוגים שונים, טיפול באמנות, טיפול בבעלי חיים, טיפול במשחק, CBT ועוד.

הורים רבים מוצאים את עצמם מוצפים מכמות המידע ונשארים מבולבלים ולא בטוחים למי לפנות ומה הכי מתאים לילד שלהם.

במאמר זה אעשה קצת סדר בין האפשרויות המגוונות הקיימות כיום בעולם הטיפול, ולעזור לכם להבין מה הטיפול המתאים עבור ילדכם?




נתחיל לעשות סדר במקצועות הטיפוליים, יש אנשי טיפול שונים עם הכשרה מקצועית והסמכה לטפל בילדים: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנויות, פסיכיאטריים. ישנם עוד אנשים רבים שמציעים טיפול רגשי ועברו הכשרות שונות וקורסים שונים (חלקם מקצועיים יותר וחלקם פחות), אך יתכן ולא למדו תואר טיפולי, למשל מטפלים בבעלי חיים, טיפול ברכיבה, ועוד.

 

בטח קראתם את המילה פסיכותרפיה במקומות רבים, זוהי עוד מילה לתאר טיפול רגשי: פסיכו=נפש, תרפיה=טיפול.


בנוסף למקצועות הטיפול השונים, ישנם גם סוגי מפגשים טיפוליים שונים:

טיפול פרטני – טיפול אחד על אחד. המפל יחד עם המטופל במפגשיים אישיים.

טיפול קבוצתי – כשמו כן הוא, טיפול המתרחש יחד עם קבוצה של מטופלים, עם מטפל אחד או שניים. יש שימוש נרחב בגישה זו בעבודה על מיומנויות חברתיות, למען מטרה מסויימת או בעיבוד חוויות משותפות (למשל קבוצה של הורים המתמודדים עם אובדן/ניכור הורי/התמודדות עם מחלה כרונית וכו').

גם בקבוצות טיפוליות יש גישות שונות עליהן תוכלו לקרוא בהמשך, למשל קבוצה של טיפול באמצעות CBT, קבוצה דינאמית, קבוצת טיפול במשחק, קבוצת טיפול בבעלי חיים, באמנות וכיו"ב.

טיפול דיאדי – טיפול משותף של הורה יחד עם הילד ועם המטפל. בגישה זו ניתן גם לקיים תהליך טיפולי וגם ניתנת למטפל הזמדנות להתבונן על הקשר בין ההורה לילד, ללמוד מכך ולעבוד יחד על מקומות בהם ניתן להיטיב את איכות הקשר בין ההורה לילד כך שיענה ביתר דיוק על צרכי הילד, על הבנה של ההורה את הילד, את התנהגותו, את צרכיו הרגשיים ואת הקשר ביניהם.



סוגי הטיפול השונים ואיך לבחור?

 

טיפול פסיכולוגי – פסיכולוג המטפל בילדים או מבוגרים, למד תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה על מנת להתחיל לטפל. במהלך לימודים אלו הוא עבר הכשרה ארוכה שלוותה בהדרכה מקועית צמודה מאיש מקצוע בעל ניסיון טיפולי רב. טיפול פסיכולוגי הוא טיפול המשותת על שיח בין המטפל למטופל והתבוננות על הנושאים העולים. לפסיכולוג גישות טיפול שונות באמתחתו והוא עושה בהן שימוש בהתאם למה שמתאים לכל מטופל. בטיפול בילדים יעשה הפסיכולוג בדרך כלל במשחקים.

 

טיפול פסיכיאטרי – מדובר על טיפול בהפרעה נפשית. הטיפול הפסיכאטרי מתחיל ברוב המקרים באבחון, לאחר מכן טיפול פסיכותרפי או טיפול תרופתי או שילוב של השניים.

טיפול פסיכיאטרי מתבצע על ידי מומחה בפסיכאטריה. מטרת הטיפול היא לרוב איזון ביוכימי (באמצעותתרופות) של גוף, הפחתת תסמינים והקלה על המטופל.

 

טיפול באמצעות משחק – טיפול המתאים לגילאים צעירים באמצעות משחק. השימוש במדיה של משחק כטיפול נשענת על כך שמשחק יכול להיות חוויה טיפולית מרפאה עבור ילדים. משחק מאפשר לילדים להביע את עולמם הפנימי ואת התכנים הרגשיים המעסיקים אותם. שיטה שהוכחה מחקרית כיעילה מאד משימוש בגישות אחרות בגילאים הצעירים.

קליניקות של טיפול במשחק בנויות כחדר משחקים טיפולי עם משחקים שנבחרו בקפידה אשר מעודדים ומאפשרים שיח רגשי והבעה.

הטיפול במשחק יכולל ברוב המקרים הדרכת הורים, וזאת מכוון שבגילאים הצעירים להורים השפעה מהותית על מצבו הרגשי של ילדיהם.

ברוב המקרים המטפל במשחק יהיה איש בעל תואר טיפולי ותעודה נוספת של הכשרה בטיפול במשחק.


טיפול בתנועה ומחול – טיפול המתבונן על הגוף בהקשר של נפש האדם, התבוננות על היציבה, על שפת הגוף, על מהות התנועות וכיו"ב. גישה זו מתבססת על ההבנה כי ישנו קשר בין הגוף אל הנפש, כי ביטויים נפשיים נותנים אותותיהם גם באמצעות הגוף והתנועה וכי יש בניהם יחסי גומלין. באמצעות תנועה/מחול מסייע המטפל למטופל להתחבר על גופו ואל נפשו ולקיים תהליך טיפולי בתוך כך. מתוך שינוי תנועה אפשר לשנות ולהשפיע על תפקוד הנפש.

פגישות טיפוליות מורכבות מחלק תנועתי בחלל בעוד המטפל צופה, ולאחר מכן חלק העיבוד הכולל שיח/ציור/כתיבה על החוויה התנועתית, אלו תכנים עלו במטופל, מה ראה בעיני רוחו, מה הרגיש תוך כדי תנועה. המטפל חולק ומשתף מה ראה, מה הרגיש תוך התנועה, איך חווה את ביטוי התנועה בהקשר הרגשי ובחוויה של נפש המטופל ומתפתח שיח טיפולי סביב מה שעולה מהביטוי הגופני.

טיפול המתאים לילדים ובני נוער כאשר ישנו קושי מילולי להגיע לרבדים עמוקים יותר.

 

טיפול בדרמה (פסיכודרמה) – טיפול העושה שימוש בכלים מתחום התיאטרון על מנת להרחיק את הישירות של העיסוק בתכנים הרגשיים בהם לעיתים קשה יותר לגעת. באמצעות המחזה של סיפור שאינו עוסק בחיי המטופל באופן ישיר ניתן לעבד תכנים אשר נגיעה ישירה בהם אולי לא היתה מתאפשרת כלל בגלל מנגנוני התנגדות, חרדה, הדחקה.

פעמים רבות עושים שימוש במשחקי תפקידים, למשל בקונפליקט עם הורה יתקיים משחק תפקדים, בו המטופל יגלם את ההורה ודרכו ינסה להתחבר לרגשות ומחשבות של "הצד השני".

מתאפשרת התייחסות תיאטרלית אל האספקטים השונים בחיי המטופל בהקבלה לתפקידים השונים האפשריים על הבמה וכמו כן, שימוש בדמיון ככלי להתמודד אל מול המציאות מאפשרים לחוויה הטיפולית להתקיים באווירה פחות ישירה ובסביבה בטוחה ומכילה.


טיפול באמנות – טיפול המשתמש במדיות השונות של אומנות ככלי טיפולי. במפגשי טיפול באמנות עוסק המטופל ביצירה דרכה הוא יכול להביע את עצמו. בדרך כלל לאחר מכן מתקיים שיח בין המטופל והמטפל על היצירה שנעשתה. לעיתים העיסוק ביצירה עצמה הוא המהווה את התהליך הטיפולי עצמו.

תפקד המטפל לסייע למטופל לבחור את החומר בו ירצה ליצור, להשתמש בו ובהמשך גם לסייע למצוא את המשמעות הטיפולית סביב היצירה.


טיפול במוזיקה – מוזיקה יכולה לשמש גם ככלי טיפולי, על ידי השימוש בכלים השונים, ביכולות מוזיקליות, בקול האנושי, או שימוש ביכולותיו המוזיקליות של המטפל (כגון הלחנה, נגינה ושימוש בכלים מגוונים).

דרך המוזיקה המטופלים יכולים להביע את עצמם ורגשותיהם. הטיפול מתאים למתמודדים עם קשיים שונים ומגוונים, בין אם אלו קשיים פיזיים, שכליים, מוטוריים, רגשיים  או חברתיים. השימוש במוזיקה ככלי הבעתי הוא עוצמתי ועשוי להתאים בשלבי החיים השונים, ולכן הוא זמין גם במקומות רבים כמו בתי חולים, גני ילדים, בתי אבות הוספיסים וכיו"ב ולא רק בקליניקות.

תפקידו של המטפל לסייע בתהליך המוזיקלי ולאחר מכן להעניק סיוע בפרשנות והתמודדות עם התכנים שהובעו באמצעות המוזיקה, כאשר לא תמיד ניתן להביען באופן מילולי וישיר.

 

טיפול בבבליותרפיה – טיפול באמצעות תהליך קריאה או כתיבת טקסטים. טיפול המתאים למבוגרים אך גם לילדים ובני נוער.

אם התהליך בעל גוון פסיכודינאמי יעשה שימוש בטקסטים ספרותיים דמיוניים, קריאה שלהם, התבוננות בטקסט וחיפוש משמעות, הזדהות או עיסוק ברגשות של הדמויות אשר אפשר להשליכן ולעבד אותם בהקשר של רגשות המטופל.

אם הטיפול הוא בעל גוון התנהגותי קוגנטיבי, יעשה בטיפול שימוש בטקסטים הקשורים בהתנהגות האדם ובאשיות האדם ומתוכו יוכל המטופל לעבור תהליךהתבוננות על אשיותו והתנהגותו שלו.

בטיפול בבליותרפי בילדים יעשה שימוש בהקראת סיפורים המתאימים לילדים בהקשר לקשיים עימם מתמודד הילד, יחד עם שימוש בתחפושת, משחק, בובות, דמיון ועוד מתקיים תהליך טיפולי.


טיפול CBT – אלו ראשי תיבות של טיפול קוגנטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy) בטיפול מסוג זה מנסים לשנות התנהגות לא רצויה, כמו למשל חרדה או התנהגות כפייית, באמצעות למידה מחודשת. הגישה מאמינה כי התנהגויות אשר נלמדו בעבר הן ברות שינוי ואפשר ללמוד התנגויות חדשות ומטיבות במקומן.

במהלך הטיפול ילמד המטופל דרכים חדשות לתגובה, להתנהגות ולהתמודדות. לרוב הטיפול לא מסתיים כאשר יוצאים מהמפגש הטיפולי ויש למטופל "שיעורי בית" לעבוד עליהם בהתנהלות היומיומית שלו.

מטרת הטיפול לשנות הרגלים שאינם רצויים ואינם מטיבים עם חייו של המטופל, שינוי הרגלי חשיבה, כמו מה אני חושב על עצמי, איך אני מבין ומפרש את מה שקורה לי, את מה שאנשים אומרים לי, את מערכות היחסים שלו וכיו"ב. וכמו כן, שינוי הרגלי התנהגות שאינם רצויים ופוגעים בחייו של המטופל כמו למשל ocd, חרדה, פחדים.


טיפול באמצעות בעלי חיים – טיפול אשר מתקיים בחוות טיפוליות או בפינות חי בהן בעלי חיים נוחים אשר רגילים לבני אדם ולאינטראקציות עימם. החיות הנפוצות בשימוש הן כלבים, ארנבים, אוגרים לטאות שרקנים ועוד. הטיפול מתאים להתמודדות עם קשים מגוונים כמו קשיים רגשיים, קשיים בין אישיים וחברתיים, קשיי ויסות, קשיים פיזיים, הפרעות קשב וריכוז ועוד.

הטיפול יכול להיות פרטני, קבוצתי או דיאדי (הורה וילד יחד עם המטפל).

גישה זו החלה להתפתח כאשר שמו לב כי קשר טיפולי עם בעלי חיים מיטיב עם בני אדם במסגרות בהן שולבו בעלי חיים ומטופלים לקחו חלק בטיפול ובדאגה לחיות.

במסגרת הקשר הטיפולי עם החיות, הדאגה להן, האמפתיה והאהבה כלפיהן, בשילוב הקשר עם המטפל אשר תפקידו למנף את הקשר הטיפולי הנוצר ואת מה שמתרחש בו לטובת קידום המטרות הטיפוליות.

על מטפלים באמצעות בעלי חיים להיות בעלי תעודת הכשרה בתחום. לעיתים זו תהייה הכשרתם היחידה והם יהיו לא רקע של הכשרה טיפולית נוספת כפסיכולוגיה או עבודה סוציאלית.


רכיבה טיפולית – הטיפול מתבצע בחוות סוסים שבה יש גם שיעורים של רכיבה טיפולית, במהלך המפגשים הילד לומד לרכב על סוס ולטפל בו. מן המקום של טיפול בבעל חיים כה רגיש וגדול, יחד עם הקשר שנרקם עם המטפל, הילד מתחזק וצומח. חווית העצמי שלו מתעצמת, תחושת המסגלות שלו עולה יחד עם ביטחונו העצמי והדימוי העצמי שלו. כל אלו בזכות תהליכי העצמה שעוברים עם לימוד הרכיבה והטיפול בסוס, יחד עם חוויות של הצלחה והישג.

טיפול ברכיבה מתאים גם לטיפול בבעיות התנהגות, רגשיות וחברתיות וגם לטיפול בבעיות פיזיות ומוטוריות.

המטפל יהיה בעל הכשרה מיוחדת של טיפול ברכיבה ולעיתים גם בעל הכשרה טיפולית נוספת כגון פסיכולוגיה או עבודה סוציאלית.

 

למה חשוב לשים לב כשבוחרים מטפל


חשוב לשים לב לחיבור האישי עם המטפל, אם השיחה הראשונית לא נעימה לכם, אם הרגשתם שהמטפל לא מבין את אותכם או את כוונתכם, לא שידרתם על אותו גל וכיו"ב כדאי לשקול אם זהו האדם המתאים עבורכם. כאשר מדובר על טיפול לילדים ברוב המקרים חלק מהטיפול בילד יכלול גם הדרכת הורים. אם אתם לא מתחברים אל המטפל ולא מדברים "באותה שפה", יהיה קשה להגיע ליעדים המשותפים שלכם.


שימו לב מה ההכשרה המקצועית של המטפל. האם הוא בעל הכשרה מעמיקה במקצוע טיפולי כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או שמא רק עבר קורס. וודאו מה מתאים עבור המקרה הייחודי שלכם ואל תתביישו לשאול לגבי הכשרתו ונסיונו של המטפל.

וודאו שלמטפל יש נסיון בתחום שאתם זקוקים בו לעזרה. בין אם מדובר בטיפול בחרדות, בהרטבה, קשיים חברתיים, בהפרעות בוויסות, בהתמודדות עם אובדן, גירושים וכיו"ב.


115 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page